Hallux valgus

Inleiding

1. Hallux valgus betekent scheefstand van de grote teen, meestal gepaard gaande met een knobbel aan de binnenzijde van de voet.

Oorzaak

1. Deze aandoening is sterk familiaal gebonden en dus genetisch bepaald. Uiteraard zijn er nog vele andere voorbeschikkende factoren zoals nauw schoeisel, reuma, doorzakking van de voorvoet, leeftijd en andere factoren. Meestal komt deze aandoening voor bij vrouwen van middelbare leeftijd, doch er zijn ook mensen die dit op jonge leeftijd krijgen (vooral de familiale vorm).

Symptomen

1. Door een hallux valgus ontstaat er een verkeerde belasting op het gewricht. Hierdoor kan men pijn krijgen, ontstekingen en zelfs wondjes ter hoogte van de knobbel. Het wordt vaak moeilijker om aangepast schoeisel te vinden.

Beeldvorming

1. Een gewone röntgenfoto volstaat om de botstructuur te beoordelen en eventuele andere afwijkingen op te sporen. We laten deze RX staand nemen om de stand van de voet zo goed mogelijk te kunnen beoordelen.

Conservatief

Milde vormen kunnen behandeld worden met steunzolen, aanpassing van schoeisel of teen spreiders.

Operatief

Bij meer uitgesproken klachten dient een operatieve ingreep overwogen te worden.

Redenen voor een operatie kunnen zijn:

• Pijn
  • Problemen om gesloten schoenen te dragen
  • Ontstekingen ter hoogte va de knobbel
  • Wonden ter hoogte van de knobbel
  • Sterke progressie van de afwijking

Esthetiek is geen reden om deze ingreep uit te voeren.

De operatie zelf

U wordt opgenomen op de dienst orthopedie op de dag van de operatie op het afgesproken uur. U wordt verwacht zich aan te bieden met verzorgde voeten. Nagellak moet verwijderd worden. In het ziekenhuis krijgt U nog een ontsmettend voetbad.

De operatie zelf kan onder algemene verdoving gebeuren of onder lokale verdoving. Hierbij wordt enkel het onderbeen verdoofd via een prik achter in de knie kuil (popliteaal block). Deze prik wordt sowieso gegeven, ook als U kiest voor een algemene verdoving. Zo kan de pijn na de operatie immers sterk verminderd worden. Als u wakker wil blijven tijdens de ingreep mag u met een hoofdtelefoon naar muziek luisteren (zelf meenemen aub). Een knelband (garrot) thv de enkel of dij zorgt voor bloedleegte tijdens de operatie.

Bij de operatie wordt een incisie gemaakt aan de binnenzijde van de voet gemaakt. De botten worden doorgezaagd (osteotomie) om ze weer recht te zetten. Er zijn verschillende technieken mogelijk. Voor de grote teen wordt meestal een osteotomie verricht van het eerste middelvoetsbeentje (scarf, chevron) en het eerste teenkootje (akin). Dit kan gefixeerd worden met schroeven en een krammetje (staple) of met een eigen botplug en hechtingsdraad (schroefloos). Schroefjes dienen achteraf slechts zelden verwijderd te worden. De beweeglijkheid van de grote teen kan behouden worden.

Slechts in zeer uitgesproken gevallen dient de grote teen soms te worden vastgezet (arthrodese).

Eventuele bijkomende afwijkingen aan de andere tenen kunnen tegelijkertijd gecorrigeerd worden (hamertenen,…). Hierbij dienen vaak pinnetjes geplaatst te worden, die aan de tip van de teen blijven uitsteken. Deze worden dan op de raadpleging verwijderd na 5 tot 6 weken.

De ingreep duurt gemiddeld ongeveer 45-60 minuten

Bij Dr Van Eynde is het verloop iets anders gezien de schroefloze techniek. Gedetailleerde info vindt u hier

Revalidatie

U mag het ziekenhuis normalerwijze verlaten na 1 tot 2 dagen. Meestal krijgt U een speciale verbandschoen waarmee U mag stappen. U dient deze verbandschoen enkel te dragen tijdens het stappen op de voet en U mag volledig steunen. Sommigen voelen zich comfortabeler met krukken de eerste dagen. Rond de voorvoet zit er meestal een corrigerend verband. Het is belangrijk dat dit verband goed blijft zitten. Een thuisverpleegkundige komt het verband regelmatig vernieuwen.

In zeldzame gevallen kan het nodig zijn om de voet enkele weken in te gipsen. Na de operatie krijgt U gedurende 10 dagen dagelijks een spuitje om klonters in de bloedvaten te voorkomen. Het is belangrijk dat U de eerste dagen de voet voldoende in hoogstand houdt. Na 2 weken worden de hechtingen verwijderd en na 5 weken wordt het verband verwijderd en mag U de verbandschoen achterwege laten. Gesloten schoenen dragen duurt echter meestal nog 2 tot 3 weken. Wisselbaden zijn nuttig om de bloed circulatie te stimuleren. alle zwelling, verkleuring en stijfheid verdwenen zijn, zijn we meestal 4 tot 5 maand na de operatie.

Voet groep

Vragen over uw behandeling of een afspraak maken? Aarzel niet om ons te contacteren.

Uw opname

Heeft u vragen over uw opname? Kies het juiste ziekenhuis en lees meer.